Trafiekcijfers juni 2012

 

Vergelijking tussen de periode Juni 2011 en 2012

2011
2012
Verschil
Commercieel:
297 294 -1%

 

 
2011
2012
Verschil
Bewegingen: 3.935 2.809 -28,6%
Passagiers: 25.571 24.627 -3,7%
Vracht/ton: 4.329 4.582 +5,8%

 

Vergelijking tussen de periode Jan - Juni 2011 en 2012

2011
2012
Verschil
Commercieel:
1.542 1.450 -5,96%

 

 
2011
2012
Verschil
Bewegingen: 20.849 14.409 -30,9%
Passagiers: 97.756 92.286 -5,6%
Vracht/ton: 31.888 26.872 -15,7%

 

Commentaar:

Uit bovenstaande cijfers stellen we vast dat er een zekere stabilisering in de trafieken op Oostende-Brugge waar te nemen valt.

Toch moet een en ander gerelativeerd worden en is er geen reden tot gejuich.

De drastische daling van de bewegingen is nog steeds te wijten aan een groot aantal vliegbeperkingen voor de general aviation vanwege werkzaamheden op en rond de startbaan.

Deze trend zal zich later dit jaar nog voortzetten. Er staan inderdaad nog tal van sluitingen op de agenda i.v.m. de vervanging van kabels en verlichting van de landingsmat en de centerline.



Ook het aantal passagiers vertoont nog steeds een lichte daling.

Deze is eveneens gedeeltelijk te wijten aan de beperkingen voor general aviation, maar voor een groot deel ook aan de annuleringen van ganse programma's door Neckermann/Thomas Cook.

De inspanningen van de Jetair-groep worden hierdoor teniet gedaan.



Ook de maand juni vertoont een lichte verbetering van de vrachtcijfers.

Alhoewel we een kleine verzwakking vaststelden bij Allied Air, was er een merkelijke verhoging van het aantal vluchten van Egyptair Cargo: 46 bewegingen i.pl.v. 22 in juni 2011.

Ook enkele losse charters zorgden voor wat extra vracht.



Uit dit alles moeten we nogmaals concluderen hoe gevoelig en vooral kwetsbaar de luchthaven is, van zodra bij één of twee klanten een programma wegvalt.

De activiteiten en cijfers zouden nochtans gevoelig kunnen verbeteren, mochten alle betrokken partijen wat competitiever tarieven aanbieden.

Mocht elke leverancier slechts enkele eurocenten per kg of per passagier goedkoper werken, zou in een minimum van tijd een verhoging van het aantal vluchten merkbaar zijn.

Deze economische wet dringt echter niet door bij diegenen, die het moeten waar maken.